مقاله های علمی

چگونه در مدت کوتاه و با طب سنتی چاق شویم ؟

چگونه چاق شویم

چگونه در مدت کوتاه و با طب سنتی چاق شویم ؟

این مقاله از وب سایت های thehealthy.com و medicalnewstoday.com توسط تیم ترجمه “ارگانیک شو” به رشته تحریر در آمده است و کاملا اختصاصی میباشد .

دو سوم جمعیت امریکا دارای اضافه وزن هستند. با این حال بسیاری نیز وجود دارند که بیش از حد لاغرند. کم وزنی حاد مانند اضافه وزن برای سلامتی ضرر دارد. 

به علاوه افرادی که از نظر بالینی کمبود وزن ندارند میخواهند به حجم عضلاتشان اضافه کنند. چه شما کمبود وزن داشته باشید یا بخواهید کمی بیشتر عضله بسازید، اصول وزن گرفتن یکسان است. 

کمبود وزن چیست؟

کمبود وزن یعنی آنکه شاخص توده بدنی شما از 18.5 کمتر باشد. شما با این شاخص بدنی ، وزن لازم برای داشتن سلامت عمومی را ندارید. برعکس شاخص بیش از 25 به معنای اضافه وزن و بیش از 30 به معنای چاقی است

اما در نظر داشته باشید که شاخص توده بدنی مسائل زیادی دارد زیرا تنها وزن و قد را در نظر می گیرد. در این شاخص جرم عضله محاسبه نمی شود. 

برخی افراد ذاتا لاغر اما سالمند. کمبود وزن داشتن بر اساس این شاخص ضرورتا به این معنا نیست که شما بیمارید. کمبود وزن در دختران و زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. 

عوارض کمبود وزن چیست؟

چاقی در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی دنیاست. بر طبق تحقیقی مشخص شده است که کمبود وزن 140 درصد مرگ نابهنگام را در مردان و 100 درصد در زنان افزایش می دهد. 

کمبود وزن باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش ریسک ابتلا به بیماری ها ، پوکی و شکستگی استخوان شده و مشکلاتی در زمینه باروری ایجاد می کند. علاوه بر این افرادی که کمبود وزن دارند ممکن است به سارکوپنی ( تحلیل رفتن ماهیچه با بالا رفتن سن) و زوال عقلی دچار شوند. 

عوامل کمبود وزن در افراد

اختلال در خوردن : این اختلال بی اشتهایی عصبی است که یک اختلال ذهنی شدید محسوب می شود.

مشکلات تیروئید : داشتن تیروئید پرکار باعث بالا رفتن متابولیسم و کاهش وزن ناسالم می شود .

بیماری سلیاک : این بیماری شدیدترین نوع تحمل ناپذیری گلوتن است. اکثر افراد علت ابتلایشان به بیماری سلیاک را نمی دانند. 

دیابت: دیابت نوع یک میتواند منجر به کاهش وزن شدید شود . بیماری دیابت توسط طب سنتی به راحتی قابل درمان میباشد.

سرطان : تومورهای سرطانی معمولا کالری زیادی می سوزانند و باعث از دست رفتن زیاد وزن می شوند.

بیماری ها : برخی بیماری ها میتوانند منجر به کاهش وزن شدید شوند. از جمله انگلها، سل و ایدز.

چگونه به شکلی سالم وزن اضافه کنیم و چاق شویم

مصرف نوشابه و دونات میتوانند به افزایش وزن کمک کند اما همزمان سلامتی شما را نابود می کند.

اگر کمبود وزن دارید، باید توده عضلانی  و چربی زیرپوستی خود را به شکلی متعادل بالا ببرید نه اینکه به چربی دور شکمتان اضافه کنید. افراد زیادی وجود دارند که وزنشان طبیعی است اما  درگیر مشکلاتی چون دیابت نوع دو و بیماری قلبی هستند که مرتبط با چاقی است. بنابراین ضروری است که غذای کاملا سالم بخورید و سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید. 

اگر قصد اضافه کردن وزن خود را دارید روزانه 300 تا 500 کالری بیشتر از مقداری کالری ای که می سوزانید مصرف کنید. اگر میخواهید سریع به وزن ایده آل خود برسید روزانه 700 تا 1000 کالری بیشتر از میزان کالری فعلی تان اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که ماشین حسابهای کالری سنج فقط تخمین می زنند.. ممکن است کالری مورد نیاز شما چند صد واحد با کالری محاسباتی آنها تفاوت داشته باشد. 

برای چاق شدن پروتئین زیاد مصرف کنید

مهمترین ماده مغذی برای اضافه وزن سالم پروتئین است. عضلات از پروتئین ساخته شده اند و بدون آن بیشتر کالری های اضافه در بدن تبدیل به چربی می شود. تحقیقات نشان داده اند که در دوران پرخوری، رژیم سرشار از پروتئین باعث می شود کالری های اضافه تبدیل به ماهیچه شوند.اما یادتان باشد پروتئین مانند چاقوی دو لبه است. پروتئین به سرعت شما را سیر می کند و باعث می شود کالری های اضافی دریافت نکنید. اگر میخواهید به وزنتان اضافه کنید در ازای هر 1.5 تا 2.2 کیلوگرم از وزن بدنتان باید  هفت دهم تا یک گرم پروتئین دریافت کنید. غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از انواع گوشتها، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و غیره. مکملهای پروتئینی نیز میتوانند در تامین پروتئین لازم برای رژیم تان موثر باشند. روزانه حداقل سه بار و هر بار کربوهیدارت و چربی زیادی مصرف کنید.بسیاری از افراد تلاش می کنند هنگام کاهش وزن، مصرف کربوهیدارت یا چربی را کاهش دهند. اما اگر میخواهید به وزنتان اضافه کنید این ایده خوب نیست. اگر اضافه کردن وزن در الویت شماست غذاهای سرشار از کربوهیدارت و پرچرب مصرف کنید. توصیه می شود در هر وعده غذایی پروتئین، چربی و کربوهیدرات زیادی استفاده کنید. هر روز سه بار غذا بخورید و در میان وعده ها  اسنکهای پرکالری  مصرف کنید. 

چه غذاهایی برای چاق شدن مصرف کنیم ؟

سعی کنید غذاهای پرانرژی زیادی را در رژیم خود قرار دهید. در زیر به برخی از غذاهای پرانرژی و مناسب برای افزایش وزن اشاره میکنیم:

آجیل : بادام، فندق، بادام زمینی

میوه های خشک : کشمش، خرما، آلو خشک و غیره

لبنیات پرچرب : شیر کامل، ماست پر چرب، پنیر، خامه

روغن ها : روغن زیتون بکر و روغن آواکادو . تمامی روغن های طبیعی را در وب سایت “ارگانیک شو”میتوانید در دسترس داشته باشید.

غلات : غلات کامل از جمله جودوسر و برنج قهوه ای. میتواندی جهت خرید جود دوسر ارگانیک و یا غلات کامل از همین طریق اقدام کنید.

بیماری ها : برخی بیماری ها میتوانند منجر به کاهش وزن شدید شوند. از جمله انگلها، سل و ایدز.

گوشت : مرغ، گوشت گوساله، گوشت بره، تکه های پرچربی را انتخاب کنید

گیاهان غده ای : سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی هندی

شکلات تلخ، آواکادو، کره بادام زمینی، شیر نارگیل، گرانولا، ترکیب آجیل . جهت خرید گرانولا میتوانید از طریق وب سایت “ارگانیک شو” اقدام کنید.

چند نکته مهم برای چاق شدن :

  • بسیاری از این غذاها سیر کننده هستند و گاهی مجبورید خودتان را مجبور به خوردن کنید. 
  • توصیه می شود از خوردن زیاد سبزیجات خودداری کنید. زیرا مصرف سبزیجات جای کمی برای خوردن غذاهای پرانرژی می گذارد
  • وزنه های سنگین بزنید و عضلاتتان را قوی کنید
  • برای آنکه مطمئن شوید کالری های اضافه به جای تبدیل شدن به سلولهای چربی وارد عضلات شما می شوند، باید وزنه بزنید. باشگاه بروید و هر هفته دو تا چهار بار وزنه بلند کنید. وزنه های سنگین بزنید و سعی کنید هر بار تعداد آنها را بیشتر کنید
  • اگر تازه تمرین را شروع کرده یا هیکلتان به هم ریخته است، با مربی کار کنید.
  • بهتر است فعلا تمرینات هوازی انجام ندهید و بیشتر روی وزنه زدن تمرکز کنید
  • تمرینات هوازی برای حفظ تناسب اندام مناسبند اما زیاد آنها را انجام ندهید تا کالری های اضافی مصرفی خود را بسوزانید. 

نکات بیشتر برای اضافه کردن وزن

ترکیب رژیم غذایی پرکالری و تمرینات سنگین ورزشی دو عامل مهم برای اضافه کردن وزن به شمار می رود. در زیر به ده روش دیگر برای اضافه کردن وزن اشاره می کنیم:

قبل از غذا آب نخورید. زیرا معده شما پر می شود و مصرف کالری بیشتر را سخت می کند

وعده های غذایی بیشتری بخورید. هر بار که میتوانید میان وعده بخورید. مثلا قبل از خوابیدن

شیر بنوشید. نوشیدن شیر کامل برای برطرف کردن تشنگی روشی آسان برای دریافت پروتئین و کالری بیشتر است

شیک های چاق کننده بخورید. این شیک ها سرشار از کربوهیدرات و کالری هستند.

در بشقاب های بزرگتر غذا بخورید. اگر میخواهید کالری بیشتری مصرف کنید غذایتان را در بشقاب بزرگتری بکشید. زیرا بشقابهای کوچکتر به طور خودکار باعث می شوند مقدار غذای کمتری مصرف کنید

کراتین مصرف کنید. مکمل ماهیچه ساز مونوهیدرات کراتین باعث افزایش وزن ماهیچه ها می شود. 

خواب کافی داشته باشید. خوابیدن صحیحی در رشد عضلات موثر است

اول پروتئین و سپس سبزیجات مصرف کنید. اگر ترکیبی از چند غذا در بشقاب خود دارید، اول غذاهای پرکالری و سرشار از پروتئین را مصرف کنید. مصرف سبزیجات را به آخر موکول کنید

سیگار نکشید. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری وزن بیشتری از دست می دهند و ترک سیگار غالبا موجب افزایش وزن می شود

چطور میتوان به شکلی سریع و بی خطر وزن اضافه کرد؟

غذاهای مقوی زیر به اضافه کردن سریع و موثر وزن کمک می کنند .

تاثیر شیر در اضافه کردن وزن

شیر دارای ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین است. همچنین منبع خوبی از ویتامین، مواد معدنی و کلسیم می باشد. ذخیره پروتئینی موجود در شیر گزینه مناسبی برای افرادی است که میخواهند عضله سازی کنند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن شیر بعد از تمرینات ورزشی به عضله سازی کمک می کند. 

تاثیر شیک های پروتئینی در اضافه کردن وزن

شیک های پروتئینی به فرد کمک می کند آسانتر به وزن خود اضافه کند. اگر به فاصله کوتاهی بعد از ورزش کردن شیک پروتئینی مصرف شود، عضله سازی افزایش می یابد. البته باید بدانید که شیک های از پیش آماده شده حاوی مقادیر شکر و مواد افزودنی هستند که باید از مصرف آنها خودداری کرد. 

تاثیر برنج در چاق شدن

یک پیمانه برنج حاوی 200 کالری است و منبع خوبی از کربوهیدرات است که باعث اضافه وزن می شود. بسیاری از افراد برنج را به غذاهای حاوی پروتئین و سبزیجات اضافه می کنند. 

تاثیر گوشت قرمز در اضافه کردن وزن

مصرف گوشت قرمز باعث افزایش عضله سازی و بالا رفتن وزن می شود. استیک حاوی لوسین و کراتین است، که مواد معدنی مهمی در افزایش حجم عضله است. استیک و سایر گوشتهای قرمز دارای پروتئین و چربی هستند که به افزایش وزن کمک می کنند. 

تاثیر آجیل و کره بادام زمینی در چاق شدن

مصرف مرتب آجیل به اضافه وزن بی خطر فرد کمک می کند. اجیل میان وعده بسیار خوبی است که میتوان آن را به بسیاری از غذاها از جمله سالادها اضافه کرد. آجیل خام یا بوداده دارای خاصیتهای فراوانی است. کره بادام زمینی که حاوی شکر و روغنهای افزودنی نباشد، نیز کمک می کند. 

خرید کره بادام زمینی ترکیب شده با عسل نیز میتواند بسیار مفید باشد .

نان سبوس دار در اضافه کردن وزن

این نانها حاوی کربوهیدراتهای پیچیده هستند که باعث بالا رفتن وزن می شوند. برخی نیز حاوی مغزهایی چون کنجد و تخم آفتابگردان هستند که به خاصیت آن می افزایند. 

تاثیر نشاسته در چاق شدن

نشاسته باعث افزایش رشد ماهیچه و بالا رفتن وزن می شود. نشاسته حجم غذا را زیاد می کند و میزان کالری های مصرفی را بالا می برد.از جمله غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از:

  • سیب زمینی
  • ذرت
  • کینوآ
  • گندم سیاه
  • لوبیا 
  • کدو
  • جودوسر
  • بنشن
  • سیب زمینی شیرین
  • پاستا
  • غلات کامل
  • نان سبوس دار

نشاسته علاوه بر بالا بردن کالری، انرژی بدن شما را در قالب گلوکز بالا می برد. گلوکز در بدن به صورت گلیکوژن ذخیره می شود. گلیکوژن باعث بهبود عملکرد و بالا رفتن سطح انرژی در هنگام ورزش کردن می شود.

نقش مکملهای پروتئینی در اضافه کردن وزن

ورزشکارانی که به دنبال افزایش وزن هستند غالبا از مکملهای پروتئینی برای افزایش حجم عضلات خود استفاده میکنند. مکملهای پروتئینی روشی ارزان قیمت برای مصرف کالری بالا و افزایش وزن هستند. 

تاثیر سالمون در چاق شدن

170 گرم سالمون حاوی 240 کالری است. سالمون دارای چربی های بسیار مفید  نیز می باشد که آن را به یک انتخاب خوب برای کسانی که به دنبال افزایش وزنشان هستند، تبدیل میکند. همچنین دارای مواد مغذی بسیار از جمله امگا سه و پروتئین است. 

نقش میوه های خشک در اضافه کردن وزن

میوه های خشک سرشار از کالری و مواد معدنی هستند. یک چهارم پیمانه کران بری دارای 130 کالری است. بسیاری از افراد آناناس، گیلاس و سیب خشک شده را ترجیح می دهند. 

تاثیر شکلات تلخ در چاق شدن

شکلات تلخ غذایی سرشار از چربی و کالری و همچنین حاوی آنتی اکسیدان است. فردی که به دنبال افزایش وزن است باید شکلاتی را انتخاب کند که حداقل 70 درصد باشد

نقش تخم مرغ در اضافه کردن وزن

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، چربی سالم، و سایر مواد مغذی است. اکثر مواد مغذی تخم مرغ در زرده آن موجود است.

تاثیر روغنها و چربی ها در چاق شدن

روغنها، از جمله روغن زیتون و آووکادو، دارای کالری و چربی های غیر اشباع مفید برای قلب می باشد. یک قاشق مرباخوری از روغن زیتونی حاوی 120 کالری است. 

جهت خرید کلیه محصولات طبیعی مربوط به چاقی میتوانید به صفحه ” محصولات چاق کننده ” مراجعه کنید.

جهت مطالعه نسخه اصلی این مقالات میتوانید به لینک های healthline.com و medicalnewstoday.com مراجعه کنید.

4 نظر در “چگونه در مدت کوتاه و با طب سنتی چاق شویم ؟

  1. رامین گودرزی گفت:

    درود بر شما-
    چند سالی میشه که دنبال چاقی هستم-مطالب خوبی بود-سپاس

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      ممنون از شما بابت نظرتون
      محصولات مرتبط با چاقی رو هم میتونید ملاحظه بفرمایید
      سالم باشید

  2. امیر گفت:

    عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      بله حتما در روزهای آتی اقدام می شود
      سالم باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *