مقاله های علمی

راه های طبیعی افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

راه های طبیعی افزایش شیر مادر

این مقاله از وب سایت های askdrsears.com و parenting.firstcry.com و momjunction.com توسط تیم ترجمه “ارگانیک شو” به رشته تحریر در آمده است و کاملا اختصاصی میباشد .

یکی از چالش های بسیاری از مادران این است که بدن آنها شیر کافی تولید نمی کند. شاید اولین راهی که به ذهن این گروه از مادران می رسد استفاده از شیر خشک باشد؛ ولی می دانیم که شیردهی نه تنها برای نوزاد، بلکه برای خود مادر هم فوق العاده مفید است. بنابر این توصیه می شود که به جای شیر خشک، روش های مختلف افزایش شیردهی را امتحان کنید.

دلایل شایع کمبود شیر در مادران شیرده چیست؟

دلایل مختلفی برای این مساله وجود دارد، از جمله:

  • مصرف داروهایی که مانع از تولید شیر می شوند و یا سابقه جراحی سینه
  • عدم شیردهی به نوزاد به شکل منظم
  • دیر شروع کردن شیردهی
  • بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا، کم کاری تیروئید و … یا مشکلاتی مانند چاقی
  • نارس بودن نوزاد
  • استرس، اضطراب و افسردگی پس از زایمان هم می تواند مانع تولید شیر شود

راه های افزایش شیر مادر

در طب سنتی بسیاری از گیاهان را به عنوان افزایش دهنده شیر مادر می شناسند ولی در مورد بیشتر این گیاهان هنوز تحقیقات علمی دقیق و جامعی انجام نشده است. البته وقتی یک گیاه به عنوان افزایش دهنده شیر شهرت زیادی پیدا می کند، می توان تا حدودی احتمال داد که واقعا هم چنین اثری داشته باشد.

رایج ترین و پرطرفدارترین این گیاهان عبارتند از رازیانه و دانه شنبلیله، که به نظر می رسد در شرایط عادی بی ضرر نیز باشند.

برخی گیاهان دیگر مانند دم شیر یا بابونه گاوی، دارچین، زنجبیل، تمشک قرمز، بادیان رومی و بابونه رومی هم به عنوان افزایش دهنده شیر مادر شناخته می شوند.

همچنین گیاهان زیر در طب سنتی به عنوان افزایش دهنده شیر مطرح هستند ولی ممکن است اثرات جانبی نامطلوبی داشته باشند (بویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند) و باید در مصرف آنها احتیاط کرد:

  1. سنفیتون یا هماور طبی
  2. رازیانه بو یا ساسافراس
  3. جینسنگ
  4. شیرین بیان

استفاده از عسل یونجه به شدت توصیه میشود . جهت آشنایی و خرید این محصول میتوانید از طریق وب سایت “ارگانیک شو” اقدام کنید.

برخی از این گیاهان ممکن است واقعا از طریق تاثیرات فارماکولوژیک باعث افزایش شیر مادر شوند، ولی به نظر می رسد که برای بسیاری از مادران عمدتا اثری مثل دارونما داشته باشند. به عبارت دیگر هر ماده ای که مادر به تاثیرگذاری آن بر افزایش شیر خود اعتقاد داشته باشد، احتمالا در واقع هم چنین تاثیری خواهد داشت. از طرف دیگر هنگامی که مادر مثلا با دم کردن چای رازیانه و نوشیدن آن برای خودش وقت می گذارد و کمی استراحت می کند و به آرامش می رسد، و به امید تاثیرگذاری رازیانه نگرانی کمتری در مورد مقدار شیر خود دارد، احتمالا خودبخود مقدار شیر او بیشتر خواهد شد.

شاید بتوان گفت که بهترین و مطمئن ترین راه برای افزایش شیر مادران، آرامش روحی آنها و شیر دادن هر چه بیشتر به کودک است.

اما در هر صورت می توان از گیاهان مختلف هم کمک گرفت. در اینجا برخی از گیاهانی که برای افزایش شیر مورد استفاده قرار می گیرند و در شرایط معمول خطر یا ضرر خاصی ندارند را، بر اساس مطالب مطرح شده در طب سنتی معرفی می کنیم.

استفاده از دانه های رازیانه برای افزایش شیر مادر

استفاده از دانه های رازیانه یکی از بهترین و موثرترین راه های افزایش شیر مادر است. این دانه ها فیتواستروژن دارند که گروهی از مواد شیمیایی گیاهی مشابه استروژن هستند (استروژن هورمونی است که به تولید بیشتر شیر کمک می کند).

نحوه مصرف دانه های رازیانه برای افزایش شیر مادر

می توان با دم کردن دانه های این گیاه به مدت چند دقیقه در آب داغ، چای رازیانه تهیه کرد. در صورت تمایل می توانید کمی عسل هم به این چای اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. چای رازیانه را چند بار در روز بنوشید. راه دیگر برای افرادی که علاقه زیادی به دمنوش ها ندارند این است که یک قاشق از دانه های برشته شده رازیانه را بجوند و در طول روز چند بار این کار را تکرار کنند.

استفاده از بابونه برای افزایش شیر مادر

بابونه علاوه بر افزایش شیردهی، خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب هم دارد و مصرف آن می تواند برای مادران شیرده بسیار مناسب باشد. همچنین در طب سنتی از این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ، اسهال، حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود. در یک بررسی نیز مشخص شد که چای بابونه باعث کاهش افسردگی و بهبود کیفیت خواب در دوران پس از زایمان می شود که تاثیر آن بر کیفیت خواب احتمالا به خاطر وجود آپوژنین (نوعی فلاونوئید) در این گیاه است. برخی مطالعات دیگر هم نشان دهنده اثرات ضد التهابی، ضد دیابت و محافظت کننده قلب چای بابونه بوده اند.

نحوه مصرف بابونه برای افزایش شیر مادر

بابونه را در آب جوش بریزید و بعد اجازه دهید تا سرد شود و مثل چای دم بکشد.

برگ های تورباگون (torbagun) برای افزایش شیر مادر

این گیاه هم برای افزایش شیر بسیار عالیست و از قرن ها پیش برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف

این برگ های معجزه آسا را می توان به هر شکلی مصرف کرد. مثلا می توانید حدود نصف قاشق چایخوری از آنها را به یک فنجان آب جوش اضافه نموده و مثل چای دم کنید، یا آنها را به سوپ یا سالاد سبزیجات خود افزوده و بطور منظم مصرف نمایید.

استفاده از دانه شنبلیله برای افزایش شیر مادر

مصرف دانه های شنبلیله هم یکی از بهترین راه های افزایش شیر مادر است. این دانه ها سرشار از مواد افزایش دهنده شیر مانند دیوسگنین و فیتواستروژن هستند که هر دو از ترکیبات شیمیایی گیاهی مشابه هورمون استروژن می باشند.

نحوه مصرف دانه های شنبلیله برای افزایش شیر مادر

می توانید یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در آب بجوشانید و بعد آن را صاف کنید. سپس یک قاشق چایخوری عسل و کمی زردچوبه به این جوشانده اضافه کنید تا مزه اش بهتر شود، و آن را حداقل دو تا سه بار در روز بنوشید. همچنین می توان جوانه شنبلیله را با سالاد مخلوط و مصرف کرد.

استفاده از خار مریم برای افزایش شیر مادر

این گیاه گلدار دارویی عالی برای دفع سموم از بدن است و به عنوان تقویت کننده کبد شناخته می شود، و بعلاوه حاوی مواد شبه استروژن است که به بهبود شیردهی کمک می کنند.

نحوه مصرف خار مریم برای افزایش شیر مادر

اگر به کپسول خار مریم دسترسی دارید می توانید هر روز 2 تا 3 کپسول مصرف نمایید و یا نصف قاشق چایخوری از این گیاه را به یک فنجان آب جوش افزوده و اجازه دهید 20 دقیقه خیس بخورد و بعد این دمنوش را میل کنید.

استفاده از دارچین برای افزایش شیر مادر

مصرف این ادویه خوشبو هم یکی از راه های افزایش شیر مادر است و گفته می شود که علاوه بر افزایش مقدار شیر، طعم آن را نیز برای نوزاد خوشایندتر می کند.

نحوه مصرف دارچین برای افزایش شیر مادر

مادران شیرده می توانند کمی پودر دارچین را در آب گرم ریخته و نصف قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنند و آن را بنوشند. همچنین می توان پودر دارچین را در شیر ریخته و مصرف کرد. اگر یک یا دو ماه دارچین مصرف کنید حتما تاثیرش را در مقدار شیر خود خواهید دید.

استفاده دانه های زیره سبز برای افزایش شیر مادر

مصرف دانه های زیره سبز هم از راه های افزایش شیر مادر به شمار می رود. بعلاوه این دانه های معطر سرشار از آهن هستند.

نحوه مصرف دانه های زیره سبز برای افزایش شیر مادر

می توانید یک قاشق چایخوری دانه زیره آسیاب شده را با مقداری شکر مخلوط نموده و آن را قبل از خواب با شیر گرم میل کنید. همچنین می توان دانه های زیره برشته شده را آسیاب کرد و این پودر را هر روز در انواع غذاها و سالادها ریخت و به این شکل مصرف نمود.

استفاده از سیر برای افزایش شیر مادر

مصرف سیر در طب سنتی هند به عنوان یکی دیگر از راه های افزایش شیر مادر شناخته شده است. همچنین گفته می شود که اگر مادران شیرده آن را به شکل منظم مصرف کنند، باعث بهبود طعم شیر خواهد گردید.

نحوه مصرف سیر برای افزایش شیر مادر

سیر را می توانید به هر شکلی که دوست دارید در غذاهای روزانه خود مصرف کنید یا حتی هر روز 3-2 حبه سیر خام بخورید.

استفاده از زنجبیل برای افزایش شیر مادر

زنجبیل علاوه بر طعم دادن به انواع غذاها و نوشیدنی ها، فواید بسیار زیادی هم دارد که یکی از آنها افزایش شیر مادر است.

نحوه مصرف زنجبیل برای افزایش شیر مادر

می توانید از زنجبیل تازه به شکل دمنوش یا در انواع مختلف غذاها استفاده کنید و یا پودر زنجبیل خشک را به چای و حتی غذاها و سالادهای خود اضافه نمایید.

استفاده از بادیان رومی (انیسون) برای افزایش شیر مادر

این گیاه نیز حاوی مواد شبه استروژنی است و نوعی فیتواستروژن به نام آنتول دارد که به باز شدن مجاری شیر مسدود شده و افزایش شیر مادران کمک می کند.

نحوه مصرف بادیان رومی (انیسون) برای افزایش شیر مادر

می توانید با خیساندن چند بذر انیسون در آب داغ، چای درست کرده و کمی هم شکر یا عسل به آن اضافه کنید تا مزه اش بهتر شود، و هر روز دو تا سه فنجان از این چای بنوشید.

آیا همه مادران می توانند این گیاهان را مصرف کنند؟

یکی از نکات بسیار مهم در دوران بارداری و شیردهی این است که چیزهایی را مصرف کنید که برای کودک تان ضرر نداشته باشند. نکته مهم دیگر این است که واکنش بدن شما در این دوره ممکن است با گذشته متفاوت باشد. همچنین برخی افراد ممکن است به بعضی از گیاهان حساسیت داشته باشند.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که بسیاری از گیاهان هم نوعی دارو هستند، و در واقع بسیاری از داروهای موسوم به “شیمیایی” از همان مواد موجود در گیاهان تهیه شده اند. در نتیجه هنگام مصرف گیاهان دارویی نیز باید مثل همان داروهای به اصطلاح شیمیایی مراقب باشید. حتی گاهی ممکن است مصرف گیاهان دارویی خطرناک تر باشد چون در بعضی موارد در مراحل تهیه آنها کنترل دقیقی صورت نمی گیرد و بعلاوه مقدار دقیق مواد موثره موجود در آنها مشخص نیست.

بنابر این باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید تا سلامت خود و کودک تان تضمین شود.

نکات احتیاطی که باید قبل از مصرف گیاهان افزایش دهنده شیر رعایت کنید

  • قبل از شروع مصرف هر نوع گیاه دارویی، حتما با یک پزشک یا کارشناس بهداشت مشورت کنید.
  • مکمل ها و داروهای گیاهی را فقط از منابع معتبر تهیه کنید.
  • بعضی گیاهان ممکن است اثرات سمی هم داشته باشند. قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.
  • در دوران بارداری یا شیردهی، مصرف گیاهان دارویی بدون مشورت با پزشک ممکن است به عوارض مهلکی منجر شود.
  • از مصرف گیاهانی که سابقه حساسیت به آنها را داشته اید خودداری کنید.

در حین مصرف این گیاهان نیز به علایم حساسیت احتمالی خود و کودک تان کاملا دقت داشته باشید و در صورت بروز علایمی مثل کهیرهای پوستی، خس خس سینه یا استفراغ، اسهال و دل دردهای غیر عادی، مصرف آنها را متوقف کنید تا ببینید که آیا علایم مشاهده شده از بین می روند یا خیر.

جهت خرید محصولات مربوط به افزایش شیر مادر میتوانید به صفحه ” محصولات افزایش شیر مادر ” مراجعه کنید.

جهت مطالعه نسخه اصلی این مقالات میتوانید از طریق لینک های parenting.firstcry.com و askdrsears.com و momjunction.com مراجعه کنید.

اطلاعات تکمیلی :

منابع غذایی افزایش شیر مادر در طب سنتی :

⬅️ • اگر هلیم با گندم خوب و گوشت گوسفند پخته شود غذای بسیار مناسبی است. مادران گرم مزاج آن را با شکر قهوه ای و مادران سردمزاج با عسل و دارچین و کنجد مصرف کنند.

⬅️ • بهتر است از شیر گاو تازه استفاده شود. اضافه کردن عسل و کمی زنجبیل به شیر به اصلاح مضرات و ناسازگاری‎های گوارشی آن کمک زیادی می‎کند.

⬅️ • عسل: باید یک جزء جدایی ناپذیر از تغذیه مادران شیرده باشد. مخصوصاً عسل رازیانه که جهت افزایش شیردهی مادر فوق‎العاده می‎باشد.

⬅️ • جوانه گندم: جوانه گندم منبع سرشار از ویتامین E است و در ایجاد تعادل هورمونی، افزایش شیر مادر و خونسازی، یک داروی فوق‌العاده است. روزی یکی- دو قاشق مرباخوری از پودر خشک شده یا پنج – شش قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه یک مکمل غذایی خوب برای مادر شیرده است. جوانه گندم را می‎توان با آب، شیر، آب‌میوه، مخلوط با سالاد یا غذاهای مختلف استفاده کرد. جهت خرید جوانه گندم طبیعی میتوانید از طریق وب سایت “ارگانیک شو” اقدام کنید.

⬅️ • سیاهدانه : سیاه‌دانه قسمت مورد استفاده آن از دانه‌ها می‌باشند. سیاه‌دانه نیز از گیاهان معطر است و مصرف خوراکی آن باعث رفع نفخ در مادران شیرده و کودکان می‌شود. همچنین سیاه‌دانه، ضد درد، ضد سرطان، ضد حساسیت، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، کاهش‌دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، مقوی معده و شیرافزاست. روزانه مصرف 2 گرم سیاه‌دانه بلامانع است، بهتر است دانه‌ها له شوند تا اثر آن‌ها بیشتر گردد. گرچه عوارض جانبی از سیاه‌دانه گزارش نشده است ولی توصیه می‌گردد این گیاه در دوران بارداری مصرف نشود.

⬅️  سمنو : مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق سمنو نیز در افزایش شیر مادر بسیار مؤثر است.

⬅️  آرد هفت جوانه : روزانه 2 تا 3 مرتبه یک قاشق غذاخوری آرد 7 جوانه را در یک لیوان آب عسل ولرم حل نموده و میل نمایید.

⬅️  یک جایگزین مناسب برای شیر مادر:

مقداری مویز را شب در آب خیس کنید و صبح با استفاده از میکسر کاملاً مخلوط نمایید. این ترکیب جایگزین بسیار مناسبی برای شیر مادر است. (برای نوزادان که قادر به خوردن کامل آن نیستند می‏توانید فقط آب این مخلوط را به او بخورانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *